دانلود فايل هاي تحقيقي و مقلاله اي

مباني نظري و پيشينه پژوهش دست برتري (فصل 2)

مباني نظري و پيشينه پژوهش دست برتري (فصل 2)دسته: مباني و پيشينه نظري
بازديد: 1 بار
فرمت فايل: docx
حجم فايل: 43 كيلوبايت
تعداد صفحات فايل: 21

مباني نظري و پيشينه پژوهش دست برتري در 21 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc



=======================================================
تمامي فايل هاي سيستم، توسط كاربران آن آپلود مي شود. اگر در فايلي تخلفي مشاهده كرديد و يا مالك پزوژه اي
بوديد كه از وجود آن در سايت رضايت نداشتيد با ما تماس بگيريد، در اسرع وقت به گزارش شما رسيدگي مي شود.
=======================================================

info@cero.ir || cero.ir@yahoo.com || filecero@gmail.com || فرم تماس با ما
=======================================================

مباني نظري و پيشينه پژوهش دست برتري در 21 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc

كامل و قابل ويرايش

شامل مباني نظري و پيشينه تحقيق

شامل منابع داخلي و خارجي

منبع نويسي استاندارد

بخشي از مباني نظري:

از همان آغاز شكل گيري تمدن، انسانها در به كارگيري ابزار از يك دست بيشتر از دست ديگر استفاده كرده اند و بنا به دلايل خاصي، دست راست در اغلب انسان ها دست مسلط بوده است. بعد از سال ها مطالعه بر روي عدم تقارن مغز، روان شناسان به كاركرد متفاوت نيمكره مغز پي برده اند. ساختار متفاوت مغز در افراد منجر به پردازش هاي هيجاني متفاوت و در نتيجه ي الگوي شخصيتي متفاوت مي شود. ضايعه هاي نيمكره هاي راست و چپ تأثيرات متفاوتي به رفتار هيجاني دارند و تأثير قابل توجهي بر عملكرد افراد مي گذارد.(به نقل از علي پور ، صادقي، و همكاران، 1391).

بدن انسان داراي اندام هاي زوج بسياري است كه از نظر ساختماني و عملكرد قرينه يكديگرند ، اما در اين ميان دست برتري انسان به معني برتري يك دست در اعمال خاص حركتي يك استثناء است. اكثريت انسان ها به جاي مهارت مساوي در دو دست در يك دست برتري بارز نشان مي دهند و حال اينكه برتري در يك طرف، بارز است و در اكثر افراد در طرف راست مي باشد. پديده برتري مهارت يك دست ، خاص انسان و گونه هاي بالاتر است .تقريباً بين 6 تا 17 درصد افراد جامعه را افراد چپ برتر،3 تا 17 را دو سوتوان و بين 66 تا 89 درصد را فراد راست برتر تشكيل مي دهند. چپ برتري و به عبارت دقيق تــر راست برتري در 5 الي 15 درصــد جامعه و با ارجحيت بيشتري در مردان ديده مي شود.(حكيمي،خداپناهي،حيدري،1389).

منطقه وسيعي از كورتكس آدمي به بازنمايي اعمال دست ها براي اهميت مهارت دستي در دوره تكامل اختصاص يافته است واز دو دست به ندرت براي تسهيلات يكسان استفاده مي شود(بيتون،2003). با وجود آنكه راست دستي تمايل غالب همه جوامع مورد مطالعه است.(هريس، 1983، 1990؛ پيترز،1995)، بخشي از جمعيت اين جوامع هميشه داراي ترجيح دست چپ بوده اند. تنوع اين نسبت در نواحي مختلف دنيا مي تواند ناشي از عوامل فرهنگي و يا عوامل زيست شناختي (برايدن و همكاران، 1997) باشد. دست برتري مطلق نيست و در سه طبقه مجزاي زيست شناختي، چپ دستي و دو سو تواني قرار مي گيرد (بيتون، 2003). توزيع دست برتري از 250 سال قبل از ميلاد تاكنون تغييري نكرده است و با يافته هاي كنوني مشابهت دارد. به طوري كه در بيشتر مطالعات 90% از انسان ها راست دست و 10% ار آنها چپ دست هستتند (ون استرين، 2000)، همچنين شيوع چپ دستي در مردان نسبت به زنان بيشتر بوده و به صورت نسبت 5 به 4 است(گيليبرت و ويسوكي، 1992). .اگله (1871) هم معتقد است كه زنان نسبت به مردان كمتر چپ هستند كه اين امر در جوامع غربي مدرن و در جوامع كه داراي فراواني كمتري از چپ دستي هستند، مصداق دارد(آنت،1985؛ پوراك و كورن، 1981؛ گيلبرت و ويسوكي، 1992). شيوع چپ دستي براي تكاليف دودستي در آمريكاي شمالي و اروپاي غربي (حدود 10%) نسبت به آفريقا و كشوري هاي مشرق زمين (آسيايي) (حدود5% يا كمتر) بيشتر است و براي آن تبيين هاي فرهنگي – محيطي و ژنتيكي پيشنهاد شده است (سينگ، مانچاري و دلاتولاي، 2001). در مطالعه سينگ، مانجاري و دلاتالوس(200) مشخص شد كه شيوع چپ دستي 2/3% است.

بخشي از تحقيقات انجام شده:

پژوهشهاي انجام شده درباره ي سبكهاي شناختي نتايج مختلفي به بار آورده اند. از جمله اينكه رابطه ي سبكهاي مختلف شناختي با جنسيت، سطح تحصيلات، رشته ي تحصيلات، و سطح توانايي افراد مورد پژوهش قرار گرفته است.

در رابطه با سبكهاي چهارگانه ي يادگيري كلب، علاوه بر پژوهشهاي متعدد خارجي كه به نمونه اي از آنها اشاره خواهد شد، در ايران براي اولين بار پژوهشي به وسيله ي حسيني لرگاني (1377) انجام گرفته و رابطه ي سبكهاي يادگيري با متغيرهاي مختلف بررسي شده است. مهمترين يافته ي اين پژوهش اين است كه ميان سبكهاي يادگيري دانشجويان سه رشته ي مختلف تحصيلي، يعني پزشكي، فني- مهندسي، و علوم انساني تفاوت وجود دارد.

بيگي (1381) در پ‍ژوهشي با عنوان رابطه بين سبك يادگيري و خلاقيت دانشجويان دختر مقطع راهمنايي به اين نتيجه رسيده است كه بين سبك هاي شناختي و خلاقيت ارتباط معني داري وجود دارد به اين صورت كه افراد خلاق بيشتر گرايش به سبك نابسته به زمينه دارند و افراد غير خلاق بيشتر گرايش به سبك وابسته دارند.

پژوهشهاي هيكسون[1] و بالتيمور[2] (1996) و نايت[3]، الفنباين[4]، و مارتين[5] (1997) نشان داده اند كه بين زن و مرد از لحاظ سبكهاي يادگيري كلب تفاوت وجود دارد و مردان بيشتر به تجربه ي عينــي تمايل دارند در حالي كه زنان عمـــوماً تأملي تر عمل مي كنند. فوجي (1996 به نقل از سيف،1386) رابطه ي بين هوش و سبكهاي يادگيري را مورد بررسي قرار داده و به اين نتيجه رسيده است كه سبكهاي يادگيري همگرا و واگرا به ترتيب با استدلال كلامي و غيركلامي قوي تر رابطه دارند.

 


[1]- Hickson

[2]- Baltimore

[3]- knight

[4]- Elfenbein

[5]- Martin

فهرست مطالب:

پيشينه نظري دست برتري

2-4-پيشينه پژوهش

2-4-1 تحقيقات انجام شده در داخل كشور

2-5-2- تحقيقات انجام شده در خارج از كشور

منابع و مآخذ

- فهرست منابع فارسي

- فهرست منابع انگليسي

قيمت فايل فقط 17,000 تومان

 

خريد

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۱ دى ۱۳۹۶ ] [ ۰۷:۴۸:۴۰ ] [ سعيد ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By tibablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
لينكي ثبت نشده است
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 9
دیروز : 7
افراد آنلاین : 1
همه : 323
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
آرشيو مطالب
امکانات وب